+38(044) 353 44 55, +38(044) 353 60 90, +38 (068) 866 72 79 kievpereklad@gmail.com

Вік деяких казок може сягати 6000 років

Цю статтю перекладено з англійської мови за матеріалами журнала Science від 22 квітня 2016 р.

Коли розмова заходить про походження західних казок, то казкам братів Грімм, 19 століття, слід віддати належне. Деякі філологи вважають, що брати Грімм були дійсно відповідальні за створення казок, але науковці, скоріше за все, не розуміли наскільки старими можуть бути більшість з цих історій.

Нове дослідження виявило, що деякі з цих казок були створені ще 6000 років тому.

Рисунок до казки "Красуня та Чудовисько""

Фундаментом для нового дослідження, яке було опубліковано в Роял Сосаєті Опен Саєнс (Royal Society Open Science) – великому електронному сховищі більше ніж 2000 казок, які не є частиною індо-європейської культури, і відомі як Індекс Аарне-Томпсона-Уттера, який був розроблений у 2004 році. Але не всі дослідники погоджуються з деталями такого дослідження, всі сучасні індо-європейські культури (включаючи всі культури Європи, та більшість культур Азії) походять від прото-індо-європейських людей, які жили в Новому Кам’яному Віці (10,200 до н.е. – 2000 до н.е.) в Східній Європі. Вважається, що більшість сучасних світових мов походять саме від них.

Для проведення дослідження, Ямшид Теграні – антрополог Даремського університету в Сполученому Королівстві, та його колеги детально переглянули вищевказане сховище. Вони зменшили кількість проаналізованих історій до казок, які містили елементи магії, або ж чогось надприродного, тому що в цю категорію входили майже всі відомі нам казки. Це скоротило кількість історій до 275, включаючи класичні казки, такі як «Гензель та Гретель», «Красуня та Чудовисько».

ілюстралція до казки Ганзель та ГретельАле прослідкувати історію цих казок назад у часі – складне завдання. Існують доволі обмежені історичні записи, оскільки більшість казок розпочиналися як усні історії, за якими не лишилося письмових версій. Тому дослідники використали статистичні методи, схожі до тих, які використовують біологи для відслідковування походження різних видів за допомогою дерева еволюції, основою якого є сучасна послідовність ДНК.

Ось як це працює: казки передаються засобами мови, в якій добре визначаються ознаки індо-європейської мови, тому науковці змогли відслідкувати історію казки по генеалогічному дереву самої мови, а отже і назад у часі. Якби казка «Джек та бобове дерево» існувала як в слов’янській мові, так і в кельтській мові (в різних варіаціях), то було б значно більше шансів відслідкувати її історію до «останнього спільного пращура». Саме з часів прото-західно-індо-європейців почалося розходження в походженні, що сталось принаймні 6800 років тому.

Але дослідження походження казок – це не так легко. На відміну від генної інженерії, де гени передаються здебільшого «вертикально» – казки можуть також поширюватись горизонтально, коли одна культура переплітається з іншою. Відповідно, основною задачею дослідження – є виявлення та виведення казок, які поширились горизонтально. Коли закінчили таке «спрощення», то у дослідників на аналіз залишилось 76 казок.

Цей метод дозволив дослідникам відслідкувати деякі казки, такі як «Коваль і Диявол», яка розповідає нам історію про коваля, який укладає угоду з дияволом в обмін на силу для зварювання будь-яких матеріалів, назад на тисячі років – увесь шлях до прото-індо-європейських людей.

Якщо аналіз вірний, то це означає, що найстаріші казки досі розповідаються, і їм від 2500 до 6000 років. Інші – історії значно молодші, і з’явилися вже в більш молодих і сучасних гілках мовного дерева.

Автори дослідження зробили все, що було в їхніх силах, особливо враховуючи ту кількість даних, що в них була.

У новій статті, опублікованій в Каррент Байолоджі (Current Biology) Марк Пагель, біолог Університетут Рідінг, розмірковує над тим, що дозволило цим казкам вистояти випробування часом. «Що дійсно цікавить мене, то чому ці культурні форми існують. Чому ці казки, мистецтво, пісні, поеми такі довголітні?»

Теграні вважає, що довголітні казки продовжують існувати, тому що вони «мінімально суперечать здоровому глузду». Це означає, що всі вони містять такі елементи як фантастичні створіння або магію, але про них розповідається так, що їх легко сприймати. Наприклад, казка «Красуня та Чудовисько» розповідає нам про чоловіка, якого чарами трансформували в страшне створіння, але вона також розповідає нам історію про сім’ю, романтику, та нікого не засуджує. Уся ця видумана магія не вирізняє казку поміж інших, але звичайні, прості елементи роблять її зрозумілою та такою, яку легко запам’ятати. Така комбінація дивного, і не надто дивного, каже Теграні, може бути ключем до виживання казок через тисячоліття.

© КиївПереклад


Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>